Køkkenskriveren

Saturday, January 17, 2009

KØKKENSKRIVEREN for FEBRUAR 2009

KØKKENSKRIVEREN .......... om mad med mere

Redaktør: Liselotte Thøgersen

E-mail: liselottethogersen@gmail.com

Blog med tidligere opskrifter:

http://kokkenskriveren.blogspot.com

Jeg har snesevis af kogebøger stående købt alverdens steder og modtaget som gaver, altid med stor glæde. De er ret hyggelige at bladre igennem og læse i, men efterhånden bruges de mere som inspiration end som egentlige opskrifter, som følges punkt for punkt. Øvelse gør mester, siger man, og måske er det 40-45 års øvelse, der gør at jeg (omsider!) løsriver mig fra opskrifternes bundne opgaver. Alligevel kan jeg ikke undvære dem, netop til inspiration og til genopfriskning af mængder, ingredienser og disses kombinationer, nye idéer kort sagt. Og til inspiration for ”Køkkenskriveren” er de uundværlige. Her kommer et par efterhånden uundværlige lette opskrifter og en enkelt nyfunden, som jeg lyst til at dele med jer.

Først en lækker og rigtig sund müssli – vi indtager den hver morgen med yogurt – portionen rækker til 2 personer en uges tid. Den er hurtig og nem – det gør den ikke ringere:

HERLIG MÜSSLI

150 g havre- eller speltgryn *

50 g solsikkekerner

50 g hørfrø

50 g honning *

Hav en non-stick pande klar, smelt honningen (jeg bruger en vidunderlig citron-honning – men en hvilken som helst kan bruges) og kom gryn og kærner på panden ved god varme. Rør, rør, rør til alt er gyldent – det tager en 5-7 minutter. Bred herligheden ud på et stykke bagepapir, og lad det køle af. Hæld op i en beholder – og vupti den sunde morgenmad er klar. Det er rigtig sundt guf.

* begge dele fås i min gode sundhedsbutik ”Autre chose” i Rixensart.

Med lidt madæbler tilovers gik jeg igang med at lede efter alternative æbleopskrifter og fandt frem til dette herlige brød. Æblet tilfører lidt sødme, men gør også holdbarheden bedre. Så prøv det:

ÆBLEBRØD

2 æbler (200 g)

3 dl vand

50 g gær *

½ dl olivenolie

2 tsk salt

ca. 700 g mel

et æg til pensling - evt. smør til formen

Skyl æblerne, tør dem og riv dem groft. De behøver ikke at blive skrællet. Opvarm vandet til knapt håndvarmt (ca. 35 grader) og opløs gæren heri. Tilføj revet æble, olie og salt. Tilsæt derefter melet lidt efter lidt og ælt dejen glat og smidig. Lad dejen hæve tildækket til dobbelt størrelse ca. 45 minutter. Ælt dejen kort igennem og læg den i en 2-liters form (evt. smurt med smør – jeg bruger en non-stick rugbrødsform, som ikke behøver smør), og lad den hæve endnu 45 minutter. Sæt ovnen på 200 grader. Rids brødet, pensl med det sammenpiskede æg. Bages på nederste rille i ca. 50 minutter. Lad det svale lidt i formen, tag det ud og afkøl det utildækket på bageristen.

* min erfaring er, at en mindre mængde gær i de fleste opskrifter ikke er nogen katastrofe. Jeg har tit stået med en halv pakke (20-25 g) og har alligevel fulgt opskriften. Dejen skal simpelhen blot hæve længere tid.

Endelig en nem forret som alle hvidløgselskere vil nyde:

REJER I HVIDLØG OG CHILI *

Beregn 8-10 stk mellemstore kogte rejer pr. person

2-3 spsk olivenolie pr. person

hvidløg i rigelig mængde

tørrede chili-flager (hel pili-pili)

hakket persille

Opvarm olivenolien langsomt i en gryde sammen med fintskårne hvidløgsfed og de tørrede chiliflager. Det må under ingen omstændigheder stege, så hold øje med sagerne. Når det begynder at syde omkring hvidløg og chili tages gryden fra varmen, og så skal olien bare stå og trække smag – gerne i flere timer. Hæld olien gennem en sigte, kom den tilbage i gryden sammen med de pillede rejer. Varm det op til lidt mere end lunkent – rejerne må ikke stege, så bliver de seje. Server i små skåle med et godt drys persille og brød til at suge den lækre olie op med. Det er nemt og det er godt.

* dette er en af de opskrifter hvor det er svært at angive eksakte mængder. Nogen vil have mere olie, andre mindre hvidløg og chilien kan sagtens undværes. Smag og forsøg dig frem.

Bon appétit!

Som altid modtager jeg gerne gode idéer og herlige opskrifter – så send mig en mail!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home