Køkkenskriveren

Friday, April 07, 2006

Køkkentips i marts

Redaktør: Liselotte Thøgersen

e-mail: liselottethogersen@yahoo.com

Hvorfor er jeg egentlig blevet så interesseret I mad? Der er naturligvis intet skønnere end at sætte sig ved et veldækket bord og indtage herlighederne i hyggeligt selskab. Men hvorfra kom incitamentet og inspirationen? Jeg kom i tanker om nogle mulige forklaringer. Som syttenårig var jeg au-pair i en jødisk ortodoks familie i Génève, hvor maden naturligvis blev tilberedt efter de strengeste regler for kosher-køkkenet. Det første bud er: Ingen sammenblanding af kød- og mælkeprodukter! Ingen blod, ingen skaldyr og selvfølgelig ingen svinekød. Efter ganske kort tid overlod husets frue ansvaret for maden til mig. Et stort ansvar, men jeg var stolt over den tillid jeg blev vist, og jeg snød aldrig! Senere arbejdede jeg på hospitalet i samme by og spiste mit varme middagsmåltid hos en venindes forældre. Det var franskinspireret mad med et enkelt glas rødvin, og herren i huset var altid ansvarlig for vinaigretten til salaten. Han lærte mig den kunst. Jeg boede på et lejet værelse hos en sød gammel dame. Også jøde og oprindelig fra Alsace. En dag bød hun mig på løgtærte!! Noget så sært havde jeg aldrig hørt om, men min gode opdragelse bød mig at sige ja tak. Og det er jo en dejlig ret! Jeg kom hjem fra Schweiz efter halvandet år - 5 kg tungere! Jeg er sikker på, at grunden blev lagt her. Så begyndte jeg at læse kogebøger, og på biblioteket i Danmark faldt jeg over navnet Elizabeth David. Hun er klart min største inspiration. Hun blev født i 1913 ind i en aristokratisk engelsk familie. Som ganske ung tilbragte hun et par år i Frankrig, og her blev kimen lagt. Rebelsk som hun var, drog hun lige før 2. verdenskrig , meget mod sin families vilje, på sejltur fra England ad Europas floder til Middelhavet med sin kæreste. Krigen bryder ud, båden konfiskeres i Italien og de følgende krigsår bringer hende fra Italien til Grækenland og videre til Ægypten. Alle steder bliver hun fascineret af maden, råvarerne og tilberedningen. Tilbage i England udgiver hun sin første bog Mediterranean Food i 1950. På et tidspunkt hvor det var aldeles umuligt at opdrive olivenolie, basilikum eller parmesan! Den blev en kæmpesucces. Efter de hårde krigsår drømte alle om anderledes og eksotisk mad. I 1951 kom French Country Cooking og I 1954 Italian Cooking. ElizabethDavid kombinerer de enkle og originale opskrifter med små anekdoter og historier. Jeg har hendes bøger på hylden, og de bliver ofte brugt, ja, de er ikke til at undvære. De udgives stadig som paperbacks hos Penguin på engelsk, men de er også blevet oversat til dansk. Og for nu at vende tilbage til løgtærten, så tilbereder jeg den altid efter Elizabeth David’s opskrift i French Country Cooking, så den kommer her: Læg mørdej i tærteformen. Skær ¾-1 kg løg i skiver, kog dem forsigtigt i smør i en gryde under låg. Det tager ca. en halv time. Rør løgene med 2 sammenpiskede æg og 60 g gruyèreost, og smag forsigtigt til med salt og peber. Fyld blandingen i tærteformen og bag i 20-30 minutter ved 180 grader. Den skal være let gylden på toppen!

Fra mit køkken i marts.......

Nu vi er ved Middelhavets kulinariske glæder, så er det jo en sand fornøjelse at bo i Belgien, hvor vi så let kan få fat i de originale produkter fra Italien, Grækenland, Spanien, Mellemøsten osv. Bøffelmozarella, græsk yogurt, jamon serrano, tahini for at nævne nogle klassiske produkter. Jeg tilbereder tit og ofte mad inspireret af sydligere himmelstrøg, og her kommer en lille lækker græsk sag, som jeg fik på en taverna på Lycabettos Bjerget i Athen:

Auberginer med tomatsauce og yogurt

Skær auberginerne i 1 cm tykke skiver, udvand dem med salt i 30 min, skyl dem grundigt og aftør dem. Vend dem i mel tilsat salt og peber og steg dem i olivenolie på panden til de er smukt gyldne. Iflg. min græske veninde gør melet, at der opsuges mindre olie. Læg dem på et fad. Lav en meget tyk og koncentreret tomatsauce. Brug evt. min opskrift fra december-bladet. Lad den græske yogurt dryppe af i et par timer og rør den herefter med knust hvidløg, lidt eller meget efter smag. Arranger aubergineskiverne fikst på en tallerken, kom en stor skefuld tomatsauce ovenpå og top op med en skefuld yogurt – sæt et persilleblad på toppen. En lækker forret eller lille frokostret, selvfølgelig med et godt brød til – se sidste Køkkenskriver-side!

Kan spises varm, lunken eller kold.

Et par små tips på falderebet....

· Savner du nye ideer, så prøv denne website: www.opskrifter.dk. Jeg fandt 79 tartelet-idéer!!

· Husk fødevarestyrelsens hjemmeside www.altommad.dk - gode idéer til madpakken!!

· Apropos løgtærte, så spar på kræfterne, køb den færdige og udrullede mørdej, den fås ikke bedre!!

Har du en god opskrift og et godt råd, så send en e-mail til mig – se adressen ovenfor!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home